• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skicka kopia på UC till bankerna

Birgitta76

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
17 Augusti 2018
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
11
Poäng
52
Hej,

Jag har läst här på forumet att man kan skicka kopia på UC till bankerna o be dem kolla vilka förutsättningar man har (eller inte) för att kunna få ett samlingslån beviljat. Det är klart att bankerna alltid måste göra en UC kontroll men de kankse kan ge någon feedback utifrån den inskickade kopian på UC. Jag menar att man kanske inte har några förutsättningar alls att få lån beviljat under lång tid framöver enligt bankernas grundkrav och då är det onödigt att behöva få en extra UC ff. Jag har nämligen haft en bra UC prognos för ett år sedan (4, 1%) = bra kreditvärdighet och så fort jag fått veta om det så sökte jag ett medlemslån på Nordea (för att kunna samla mina lån och krediter, 350K). Har fått avslag pga att jag inte hade så bra årsinkomst i förhållande till det ansökta lånet. Kreditbetyget blev sämre pga förfrågan från Nordea. Hade jag vetat om det innan jag skickade ansökan via webben så kunde jag slippa en UC förfrågan eller kunde söka på en annan bank, som inte hade så hårda krav. Har någon erfarenhet av att skicka kopia på UC till bankerna! Jättetacksam. Har fått mycket hjälp här på forumet
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Det hade varit en utmärkt men dessvärre så verkar det vara som att dom flesta bankerna vill ta en egen upplysning och bara ger en ungefärlig vägvisning med den strategin.
Däremot finns ett undantag vilket är Balanzia.
Det ska dom ha en stor eloge för!
 

Ahmed84

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 Oktober 2017
Meddelanden
239
Mottagna reaktioner
46
Poäng
157
Hej,

Jag har läst här på forumet att man kan skicka kopia på UC till bankerna o be dem kolla vilka förutsättningar man har (eller inte) för att kunna få ett samlingslån beviljat. Det är klart att bankerna alltid måste göra en UC kontroll men de kankse kan ge någon feedback utifrån den inskickade kopian på UC. Jag menar att man kanske inte har några förutsättningar alls att få lån beviljat under lång tid framöver enligt bankernas grundkrav och då är det onödigt att behöva få en extra UC ff. Jag har nämligen haft en bra UC prognos för ett år sedan (4, 1%) = bra kreditvärdighet och så fort jag fått veta om det så sökte jag ett medlemslån på Nordea (för att kunna samla mina lån och krediter, 350K). Har fått avslag pga att jag inte hade så bra årsinkomst i förhållande till det ansökta lånet. Kreditbetyget blev sämre pga förfrågan från Nordea. Hade jag vetat om det innan jag skickade ansökan via webben så kunde jag slippa en UC förfrågan eller kunde söka på en annan bank, som inte hade så hårda krav. Har någon erfarenhet av att skicka kopia på UC till bankerna! Jättetacksam. Har fått mycket hjälp här på forumet
Hade samme fråga föra året till LF bank
Men den handläggare sa att jag måste veta ditt score(på uc)
Och jag visste inte vad menar hon?
Men idagsläget finns detta information på uc , man kan sätta mål också vidare
Så svaret är ja kanske
Bank kan bedöma iförväg( om de vill )
Men dom kommer att säga att " det går inte , vi måste ta uc"
 
G

Groda12345

Gäst
Poäng: 0
Tror också att man bedöms via en automatisk kreditbedömning kopplad till uc och ansökan. Tror att det i vissa fall kan vara svårt för handläggaren att veta vad datorn säger vid kreditbedömning om det är gränsfall.. är massa fler saker en enbart score som bedöms. Många handläggare vet säkert inte vad de exakta kraven är utan detta bedöms många gånger digitalt.
 

Fina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
1 Augusti 2018
Meddelanden
1 177
Mottagna reaktioner
589
Poäng
597
Jag testade skicka mina förutsättningar till ett par banker men fick inte något konkret svar från någon av bankerna mer än att ”med de förutsättningarna skulle vi kunna bevilja ett lån, men kan ej ge besked förrän vi gjort en kreditupplysning” och att ”vi kan inte bedöma förrän vi gjort en egen upplysning”.
 

495509

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
25 Maj 2018
Meddelanden
145
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Jag ringde swedbank och coop (medmera bank) och dom sa väl egentligen rakt ut att jag blir nekad om jag lämnar in en ansökan men att jag såklart fick göra det.
 

Fina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
1 Augusti 2018
Meddelanden
1 177
Mottagna reaktioner
589
Poäng
597
Tar upp en gammal tråd igen.
Någon som har erfarenhet av att någon bank (mer än Balanzia) kan ge ett hum?
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Problemet verkar vara att blanco-bankerna verkar räkna ut sin egen UC-risk. När jag fått luntor efter låneansökan på Advisa noterade jag att det var rätt så varierade UC-betyg jag hade hos olika banker. Collector följde det betyg som stod hos UC, vissa andra hade andra beräkningar.

Sedan finns ju bisnode, kollade nyss min senaste bisnode ff från Sevenday som snart går ut. Där stod det att beräknad kreditrisk var 17,40. Då skulle jag inte heller låna ut pengar till mig, men på UC då hade jag 0,2.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp